Στα προηγούμενα χρόνια, οι περισσότερες digital agencies και marketers επικεντρώνονταν κυρίως στη δημιουργία μιας online εταιρικής παρουσίας που θα επιτρέπει στους χρήστες να τη βρίσκουν εύκολα και να αντλούν πληροφορίες. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια το τοπίο έχει αλλάξει, καθώς η ανάγκη για την ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων (όπως ιστοσελίδες ή mobile εφαρμογές) που προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη και παρακινούν σε ενέργειες (όπως αγορές, εγγραφές ή επικοινωνία) έχει αυξηθεί σημαντικά.
Αυτά τα ζητήματα αφορούν αρχικά το UX (User Experience) και UI (User Interface) Design, και στη συνέχεια το Web Development. Αν και οι δύο όροι (UX και UI) σχετίζονται με το σχεδιασμό ενός προϊόντος, περιγράφουν εντελώς διαφορετικές δραστηριότητες, καθώς αναφέρονται σε διαφορετικές πτυχές της διαδικασίας.
Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ UX και UI;
Οι βασικές διαφορές μεταξύ UX και UI γίνονται πιο κατανοητές μέσω ενός απλού παραδείγματος: αν μελετήσουμε ένα κτίριο, μπορούμε να παρατηρήσουμε την εμφάνιση, τα χρώματα, τα παράθυρα, τα υλικά και τη γενική αισθητική του. Όλα αυτά τα στοιχεία αντιστοιχούν στο UI ενός ψηφιακού προϊόντος, δηλαδή τα καλλιτεχνικά και οπτικά στοιχεία που αντιλαμβάνεται ο χρήστης.
Από την άλλη πλευρά, για να θεωρηθεί το κτίριο δομικά ασφαλές, πρέπει να έχει περάσει από στατικούς ελέγχους και να εξυπηρετεί τις ανάγκες των ενοίκων του στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Αντίστοιχα, το UX design ασχολείται με την κατανόηση των αναγκών του χρήστη, με στόχο τη βελτίωση και ευχρηστία του προϊόντος, παρέχοντας μια αποτελεσματική, αξιόπιστη και ευχάριστη εμπειρία χρήσης.
Για να φτάσει όμως κάθε χρήστης στο επιθυμητό κλικ και να επισκεφτεί μια ιστοσελίδα, αυτή πρέπει να εμφανιστεί μπροστά του κατά τη διάρκεια μιας αναζήτησης σε μηχανές αναζήτησης, όπως το Google, το Bing, το Yandex κ.ά. Σε αυτό το κρίσιμο σημείο, το SEO (Search Engine Optimization) παίζει καθοριστικό ρόλο, καθώς περιλαμβάνει όλες τις ενέργειες βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας για τις μηχανές αναζήτησης.
Ποιος είναι ο ρόλος του SEO και πώς σχετίζεται με το UX/UI design;
Η βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης (SEO) έχει καθοριστική σημασία για την αύξηση της επισκεψιμότητας ενός ιστότοπου από τα οργανικά (μη πληρωμένα) αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης και για την καλύτερη κατάταξή του στις μηχανές αναζήτησης με στρατηγικά επιλεγμένες λέξεις-κλειδιά (keyword ranking).
Διαφορά μεταξύ πληρωμένων και οργανικών αποτελεσμάτων
Υπάρχουν διάφορες θεωρίες σχετικά με το πώς το SEO επηρεάζει το UX/UI Design και το αντίστροφο. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι και τα δύο συνεργάζονται για να βελτιώσουν τον ιστότοπο. Όπως το UX/UI design είναι κάτι παραπάνω από απλά οπτικά στοιχεία, έτσι και το SEO είναι πολύ περισσότερα από το να προσθέτουμε λέξεις-κλειδιά εδώ και εκεί.
Το UI/UX design και το SEO είναι άμεσα συνδεδεμένα, καθώς το πρώτο επηρεάζει σημαντικά τη συνολική SEO βελτιστοποίηση και την απόδοση ενός ιστότοπου. Παραδείγματα αυτών είναι η μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης (bounce rate), η αύξηση της μέσης διάρκειας παραμονής (average session duration) και πλοήγησης στον ιστότοπο, καθώς και η αύξηση του ποσοστού μετατροπής (conversion rate), όπως για παράδειγμα η πραγματοποίηση μιας αγοράς ή η συμπλήρωση μιας φόρμας ενδιαφέροντος. Γι’ αυτό, η συνεργασία των δύο τομέων πρέπει να ξεκινά όσο το δυνατόν νωρίτερα σε κάθε έργο. Παρακάτω θα αναλύσουμε κάποιους από τους τομείς όπου το SEO και το UI/UX design συνδέονται άμεσα.
Βελτιστοποίηση της Δομικής Σύνθεσης και Αρχιτεκτονικής
Για να μπορούν οι χρήστες, καθώς και οι μηχανές αναζήτησης (μέσω των crawlers ή spiders), να πλοηγούνται αποτελεσματικά σε μια ιστοσελίδα, είναι απαραίτητο αυτή να διαθέτει μια σαφή και κατανοητή αρχιτεκτονική. Μια καλά οργανωμένη αρχιτεκτονική επιτρέπει στους χρήστες να βρίσκουν εύκολα την πληροφορία που αναζητούν, χωρίς δυσκολίες, ενώ παράλληλα διευκολύνει τις μηχανές αναζήτησης να εντοπίσουν και να αποθηκεύσουν γρήγορα το περιεχόμενο της ιστοσελίδας στις βάσεις δεδομένων τους (indexing), για να το παρουσιάσουν στους χρήστες.
Μια καλά σχεδιασμένη και λειτουργική ιστοσελίδα διαθέτει μια ξεκάθαρη δομή, με εύκολα αναγνωρίσιμους υπερσυνδέσμους και οπτικές ενδείξεις, προσφέροντας μια ευχάριστη εμπειρία πλοήγησης, ακόμα και για χρήστες χωρίς προηγούμενη εμπειρία. Από τη μία, το SEO είναι υπεύθυνο για την εύρεση και τον καθορισμό του περιεχομένου που αξίζει να δημιουργηθεί, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για τη σωστή βελτιστοποίηση (metadata tags, header tags, URLs, περιεχόμενο, εσωτερικοί σύνδεσμοι κ.ά.) και ιεράρχηση του περιεχομένου, όπως π.χ. κατηγορία – υποκατηγορία – προϊόν. Από την άλλη, το UX/UI Design πρέπει να εξασφαλίσει μια ευχάριστη ψηφιακή εμπειρία για τον επισκέπτη, διευκολύνοντας την πλοήγηση και την αλληλεπίδραση με την ιστοσελίδα.
Σχεδίαση και Ανάπτυξη Περιεχομένου
Κατά τον σχεδιασμό και τη διαμόρφωση ενός website, πρέπει να προβλεφθεί επαρκής χώρος για την προσθήκη και εμφάνιση κειμένων. Ακόμα και τα websites που εστιάζουν στο eCommerce, χρειάζεται να δημιουργήσουν και να διαμορφώσουν γραπτό περιεχόμενο που θα προσελκύει χρήστες μέσω των μηχανών αναζήτησης, όπως για παράδειγμα μέσω blogging.
Γι’ αυτό, είναι κρίσιμο να υπάρχει μια στρατηγική πίσω από το περιεχόμενο και τον τρόπο προβολής του. Ανάλογα με τον τύπο του περιεχομένου, σε συνεργασία με το design, μπορούν να προστεθούν εικόνες ή βίντεο με συγκεκριμένο χαρακτήρα και μέγεθος, τοποθετημένα σε στρατηγικά σημεία. Με αυτόν τον τρόπο, θα διαμορφωθεί μια δομή που θα αναδεικνύει σωστά τις απαιτήσεις του κειμένου.
Φυσικά, το περιεχόμενο από μόνο του δεν αρκεί. Πρέπει να διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολα αναγνώσιμο από τις μηχανές αναζήτησης, προκειμένου να εμφανιστεί τελικά μπροστά στους χρήστες. Για τον λόγο αυτό, είναι απαραίτητο να χρησιμοποιείται πρωτότυπο περιεχόμενο που να προσφέρει πραγματική αξία στους αναγνώστες. Η φράση «content is king» δεν είναι τυχαία και για αυτό το περιεχόμενο πρέπει να βελτιστοποιείται πρώτα για τον χρήστη και κατόπιν για τις μηχανές αναζήτησης.
Αντίστοιχα, κάθε designer, σε συνεργασία με τον SEO specialist, πρέπει να προβλέψει τον κατάλληλο χώρο για τίτλους (H1 header tags) και υπότιτλους (H2, H3 header tags κ.ο.κ.). Με αυτόν τον τρόπο, η δομή του κειμένου θα είναι πιο εύκολα ανιχνεύσιμη και κατανοητή από τους αλγόριθμους των μηχανών αναζήτησης, ενώ το περιεχόμενο θα διανέμεται με σωστό και αποτελεσματικό τρόπο.
Ενίσχυση της εμπειρίας χρήστη
Ανάλογα με τα κείμενα και τις εικόνες, το συνολικό design του website πρέπει επίσης να είναι προσαρμοσμένο έτσι ώστε να διευκολύνει τον χρήστη. Η κακή πλοήγηση, ο παρωχημένος και ενοχλητικός σχεδιασμός, η έλλειψη οργάνωσης των φίλτρων και άλλα ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να συναντήσουν οι επισκέπτες, θα καθορίσουν αν θα επιστρέψουν στην ιστοσελίδα ή όχι.
Responsive Web Design
Είναι ευρέως γνωστό ότι το περιεχόμενο ενός website (όπως και κάθε άλλη κρίσιμη πληροφορία) πρέπει να είναι συμβατό τόσο με mobile συσκευές όσο και με desktop υπολογιστές. Αυτό συμβαίνει διότι οι χρήστες προτιμούν να περιηγούνται από φορητές συσκευές παρά από σταθερούς υπολογιστές, ενώ παράλληλα η Google αξιολογεί και κατατάσσει μια ιστοσελίδα βασιζόμενη κυρίως στην mobile έκδοσή της. Για τον λόγο αυτό, είναι ζωτικής σημασίας να σχεδιαστεί και να βελτιστοποιηθεί πλήρως ένα website για πλοήγηση από mobile συσκευές, ώστε να αναδεικνύονται αποτελεσματικά οι σημαντικές πληροφορίες και το περιεχόμενο.
Αποδοτική Χρήση Εικόνων
Μια ιστοσελίδα χρειάζεται όμορφες εικόνες και γραφικά που να τραβούν την προσοχή του επισκέπτη. Ωστόσο, είναι σημαντικό κάθε εικόνα να χρησιμοποιείται στις κατάλληλες διαστάσεις, όχι μόνο για να υπάρχει συνοχή με τις υπόλοιπες εικόνες, αλλά και για να βελτιωθεί η ταχύτητα φόρτωσης του website (loading speed), η οποία είναι καθοριστικός παράγοντας κατάταξης στις μηχανές αναζήτησης. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητο οι εικόνες να προετοιμάζονται πριν τη χρήση τους, π.χ. μέσω μείωσης μεγέθους, scaling ή προσαρμογής διαστάσεων.
Επιπλέον, κάθε εικόνα πρέπει να έχει βελτιστοποιημένο όνομα αρχείου (image file name) και κατάλληλο εναλλακτικό τίτλο (image alt title). Αυτά τα δύο στοιχεία είναι κρίσιμα για να βοηθήσουν τις μηχανές αναζήτησης να «διαβάσουν» τις εικόνες και να τις κατατάξουν υψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης εικόνας (image search).
Επίτευξη Μετατροπών
Το SEO και το UX design πρέπει να συνεργάζονται με κοινό στόχο την επίτευξη μετατροπών, δηλαδή των επιθυμητών ενεργειών που μπορεί να εκτελέσει ένας επισκέπτης, όπως η αγορά ενός προϊόντος ή η εγγραφή σε μια συνδρομητική υπηρεσία. Όσο πιο φιλικό είναι το design της ιστοσελίδας, τόσο πιο εύκολα οι επισκέπτες θα ολοκληρώσουν τις ενέργειες αυτές.
Σήμερα, μέσω εξειδικευμένων εργαλείων, μπορούν να καταγραφούν ακόμα και οι μικρότερες ενέργειες των χρηστών, όπως το πάτημα ενός κουμπιού call-to-action, η παρακολούθηση ενός βίντεο ή ακόμα και η κίνηση του δείκτη του ποντικιού σε συγκεκριμένα τμήματα της σελίδας. Αυτές οι ενέργειες και οι προτιμήσεις πρέπει να καταγράφονται και να βελτιώνονται συνεχώς.
Είναι σαφές ότι η συνεργασία μεταξύ του SEO και του design πρέπει να ξεκινά από την αρχή και να διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια ενός project, με συνεχή αναπροσαρμογή βάσει των δεδομένων και των εξελίξεων στο σχεδιασμό.
Η Webmaze, με εξειδικευμένα τμήματα SEO και Design, είναι έτοιμη να σε καθοδηγήσει αποτελεσματικά στον ψηφιακό κόσμο, προσφέροντάς σου μια ολοκληρωμένη ψηφιακή παρουσία!